Stilte-tijd
‘Dat moeten we vaker doen’ was de reactie tijdens een training stressmanagement voor leerkrachten op een kleine meditatieoefening van 1 minuut.
‘Wat is nu 1 minuut, daar moet toch tijd voor zijn!’ Zo weinig is er soms nodig om weer even bij jezelf te zijn en tot rust te komen.
Heb jij nog tijd om stil te staan en tijd voor jezelf te nemen? Leeg te worden en stiltetijd te hebben om naar jezelf te luisteren in plaats van naar buiten te kijken wat er allemaal van je verwacht wordt? De vraag te stellen, wie ben ik en waar verlang ik naar?
Wanneer je alleen druk met de buitenwereld bezig bent vervreemd je van jezelf, raak je je eigen kompas en plezier kwijt en dat maakt je onzeker. Irritaties en kritiek nemen toe terwijl levenszin en werkplezier verdwijnen.
Werkdruk slaat dan makkelijk om in werkstress en zorgt voor de nodige psychische klachten. Met een gestresst brein is het lastig keuzes maken, je in te leven in anderen, gemotiveerd en opgewekt te zijn. Wie teveel aan zijn hoofd heeft gaat malen en piekeren en is makkelijk van zijn stuk te brengen.
Leraarschap is geen techniek maar vraagt om werken vanuit je eigen identiteit. Denkruimte hebben waarmee je leerlingen en anderen tegemoet treed. Optimisme en openheid uitstralen in plaats van cynisme en somberheid. Leerkrachten hebben te maken met onrust van leerlingen. Het is belangrijk daar tegenwicht aan te kunnen bieden. Oog in de orkaan te zijn en rust uit te stralen. Excellente leraren moeten dus allereerst zorgen dat ze hun eigen hoofd op orde houden!
Persoonlijk meesterschap betekent je eigen innerlijk evenwicht net zo belangrijk vinden als je roeping. Jezelf kennen waardoor je disbalans herkent en als klop op de deur beschouwt om dingen anders te gaan doen. Zelf ook lerend willen zijn.
Daarvoor heb je stiltetijd nodig om aandacht te geven aan wie je bent en wat je doet. Letterlijk stiltetijd op de agenda zetten; meer vertragen en minder hollen.
In het Nu zijn. Je geest aan de teugels houden en stoppen met multi-tasken. Thee drinken is thee drinken en niet met andere dingen bezig zijn. En als je ondertussen bedenkt dat je ook nog even dat klusje moet doen, laat je de gedachte voor wat hij is. Met je volle bewustzijn de dingen doen, daar gaat het om. Probeer eens hoe lang en in welke situaties je dat vol kunt houden.
Meer denken is niet de oplossing, anders denken wel! Denk na over je manier van denken. Ben je aan het herkauwen, jezelf verhalen aan het vertellen dat het niet anders kan, mopperen en gelijk halen? Of denk je constructief na over een oplossing? Mensen die hun problemen actief te lijf gaan produceren minder van het stresshormoon cortisol en hebben dus minder last van stress.
Wie niet bang is voor de stilte en deze weet te waarderen, is creatief in het creëren van stiltemomenten. Ook rustige muziek kan helpen te ontspannen. Stiltemomenten kunnen natuurlijk ook in de klas gecreëerd worden. Er zijn mooie voorbeelden zoals de juf die geregeld even een kaarsje aansteekt om samen een minuutje stil te zijn of de leerkracht die een ademhalingsoefening met de klas doet.
Ik ben benieuwd naar de manier waarop jij stiltemomenten creëert.