Onderwijs: open communicatie & Dialoog
De klas had een moeizame start vorig jaar en de sfeer werd in mijn beleving steeds slechter. Collega’s vonden eigenlijk allemaal dat er niet goed viel te werken met deze klas. Ze werden als initiatiefloos, zwijgzaam of verbaal agressief ervaren. Ik mocht mentor van het spul zijn en dacht: deze groep heeft nog anderhalf jaar voor de boeg. daar gaan we wat aan doen.
Ik heb in de beide sessies van de dialoog ervaren dat alle studenten uiteindelijk hun zegje hebben gedaan. Uiteindelijk heeft iedereen zich uitgesproken. De klas is blij dat er meer duidelijkheid is. De onderlinge strijd is wel opgelost zo lijkt het. Ze vinden dat je eerlijk kunt en moet zijn. Ik denk dat de verbaal assertieve/agressieve leerlingen voorzichtiger zijn in hun uitspraken en dat ze beter worden begrepen. Ook de rustiger mensen zeggen nu wat in een klassengesprek.
Nienke (studieloopbaanbegeleider)
Oogopenend, je komt achter de mening van andere personen en kunt er dus aan werken. De klas kan en wil wel luisteren naar elkaar. En nu hopen dat het zo blijft!!
(leerling ROC)
‘Het belangrijkste van de dag vond ik, is dat er naar elkaar geluisterd is.
De methode die je ervoor gebruikte was dan ook een hele goeie.
Degene die de steen had mocht aan het woord zijn en de anderen moesten stil zijn.
Dit dwong ook een stuk respect af naar elkaar. En er was moed voor nodig voor een aantal mensen om het woord te nemen. Geen geklaag, geen gemopper maar duidelijk verwoorde feedback! En daar kun je wat mee. Dat is positief en opbouwend. De kracht is dat je je niet aangevallen voelt en dus niet hoeft te verdedigen’
Henk-Jan (opleidingsfunctionaris)
‘Het gebruik van de talking- stick legt ieders pijnpunten op tafel. Met name vond ik dat iedereen daar op mag reageren net zo lang tot alles is gezegd. Dan pas kun je samen verder.’
Yvette (coördinator)
‘ Door de verhalen krijg je respect voor elkaar. Iedereen die vertelt durft zich kwetsbaar op te stellen’
Sandra (leerling ROC)
‘Op deze manier kan er goed naar elkaar geluisterd worden en dat dat ook gebeurt’
Henk (leerling ROC)