Gestresste collega? Hoe ga je hierover in gesprek…
Gestresste collega’s, ieder kent wel voorbeelden in de eigen omgeving.
De omgeving ziet de signalen van stress dikwijls eerder dan de persoon zelf. Het is nu eenmaal één van de kenmerken van stress dat je niet meer zo helder ziet hoe je functioneert. Herkennen van stress bij jezelf is lastig omdat het een sluipend proces is.
Waaraan herken je een gestreste collega?
Dit zijn signalen van stress:
• langer doorwerken, altijd bezig zijn (zonder dat ze extra presteren)
• steken laten vallen, overzicht verliezen, fouten maken
• geïrriteerd of kortaf zijn, negatief, snel uit hun slof schieten
• vermoeid zijn, vaker zuchten
• concentratieproblemen hebben en moeite hebben de draad van het verhaal vast te houden
* geen prioriteiten stellen, toenemend perfectionistisch, alles onder controle willen hebben
* klagen, problematiseren, zorgelijk
* minder zelfvertrouwen en minder zin (kan/ wil ik dit nog wel?’)
• motorisch onrustig zijn, hoekig bewegen, gejaagd lopen
• snel en veel spreken
• drukker zijn dan anders of zich juist terugtrekken en afzonderen van collega’s
• vaker even ziek of verkouden zijn (of ziek doorwerken)
• extra koffie, energiedrank of nicotine nodig hebben
‘ Ik zie ze het ravijn instorten maar het is lastig om goed door te dringen’
Niet bespreekbaar maken van stress maakt dat er onnodig lang wordt doorgelopen met klachten. Herstel duurt langer en je collega krijgt niet de hulp die nodig is. Uiteindelijk heeft iedereen daar last van!
Hoe kun je als collega stress op een goede manier bespreekbaar maken?
Kies een rustige plaats om het gesprek aan te gaan, je collega kan immers emotioneel reageren.
Uit je zorgen en zeg wat je waarneemt. Waarin is je collega anders dan in ‘goede tijden’, welke gedragsveranderingen zie je? Benoem hierin de feiten en geef voorbeelden.
Wees zo neutraal mogelijk en ga niet interpreteren of verklaren.
Wees voorbereid: je kunt op weerstand stuiten. Er is ‘niets aan de hand’ , ‘neem jij het van mij over dan…’ of je krijgt het verweer dat iedereen immers druk is.
Toon belangstelling, luister en vraag door. Het gesprek zelf en ‘emotioneel kunnen uitademen’ is net zo belangrijk als het vinden van een oplossing.
Stress is besmettelijk. Stress beïnvloed ook het werkplezier van anderen. Wellicht heb jij last van nukkig en geïrriteerd gedrag, fouten die worden gemaakt of een negatieve houding. Benoem dat! Wellicht is dit confronterend maar geeft het net het zetje om toch actie te ondernemen.
Collegialiteit is fijn en welkom! Denk wel na of het altijd verstandig is werk over te nemen. Het geeft (de ander) wel even lucht maar pakt de onderliggende oorzaak niet aan.
Dikwijls valt het kwartje pas als er een scorelijst met stressklachten wordt ingevuld. Dat confronteert met het totaalplaatje aan klachten.
Vraag met wie je collega dit nog meer zou willen bespreken (leidinggevende, huisarts of een coach?).
Kom na een tijdje terug op het gesprek en informeer hoe het gaat.